Akú knihu vybrať a čítať dieťaťu podľa jeho veku? Ako to podporuje jeho
rozvoj? Čítanie kníh nám v živote nenahradí nič iné. Ani televízia,
rozprávky, filmy, počítačové hry nám čítanie nenahradia. Či už to pasívne, kde iba počúvame, alebo aktívne čítanie, kde sami knihu čítame.
Vzťah ku knihám vzniká už v prvých mesiacoch života. Dnes sú na trhu skutočne knihy už pre bábätká od narodenia.ame, alebo aktívne čítanie, kde sami knihu čítame.
S čím začať?
Prvá kniha sa odporúča čo najmenej farebná, skôr čierno- biela s jednoduchými obrázkami, pretože dieťaťu sa zrak ešte len vyvíja a vie rozoznať iba tieto jednoduché tvary a kontrastné farby. Väčšinou tieto knihy nájdeme, ako leporelá z látkového materiálu.
Pokračujeme ďalšími knihami, leporelami z látkového alebo gumeného materiálu. Knihy by sme mali zaobstarať už viac farebné, s rôznymi zvukovými efektmi, zrkadielkom a pestrým materiálom (rôzne druhy látok, igelitu, dreva) na podporu hmatového zmyslu.
V týchto knihách je tiež dôležité myslieť na jednoduchosť. Niekedy je menej skutočne viac. Čím menej obrázkov na stránke tým lepšie, pretože dieťaťu neberú nepodstatné veci pozornosť.
Zameriava sa len na tu jednu podstatnú vec a tým pádom sa vie aj lepšie sústrediť. S dieťaťom sa môžeme rozprávať, napríklad: na obrázku je mačička. Mačka robí mňau, mňau.
Kde je mačka? Ako robí mačka? Keď už dieťa vie ukázať, kde je mačka, môžeme postupne pridávať otázky: kde má uši, fúzy, chvost, akej je farby a pod. Vyťažiť z toho jedného obrázka maximum pojmov.
Montessori čítanie
Mária Montessori hovorí o senzitívnych obdobiach dieťaťa a deti do veku 6tich rokov majú absorbujúcu myseľ na slovnú zásobu. V prvých troch rokoch sa vytvára a v druhých troch rokoch sa zdokonaľuje a rozvíja.
Všetko, s čím sa deti dostanú do kontaktu, rôzne materiály, zážitky, slovná zásoba a mnoho ďalšieho, sa najviac rozvíja v tomto období. A tiež zistila, že deti ešte pred narodením (v maminom brušku) až do 2,5 roku života si vytvárajú podvedomú myseľ.
Rozvoj podvedomej mysle je veľmi dôležitý, pretože na základe podvedomej mysle často fungujeme celý život. Čiže návyky čítať knihy, mať kladný vzťah ku knihám, pozitívne emócie pri čítaní knihy, ale aj samotný obsah, materiál knihy je veľmi dôležitý v tomto rannom období dieťaťa.
Z leporel a z kníh z materiálov, ktoré len tak ľahko dieťa nepoškodí, môžeme prejsť na drevené knihy. Je dôležité hneď od začiatku deti učiť, ako sa s knihou manipuluje.
Keď strany rozprávajú
Pri klasickej knihe, v ktorej sa otáčajú strany, sa deti začínajú
učiť aj jemnej motorike tým, že si strany samy otáčajú. Deti, ktoré už
sami sedia, sa s knihou vedia pekne prehrať aj samé.
Knihy sú v tomto období, keď sa dieťa snaží vydávať rôzne zvuky,
veľkým pomocníkom, aby sme pomohli dieťaťu tie zvuky koordinovať,
rozvíjať a zdokonaľovať.
Tým, že dieťa pri knihe sedí, sa učí pozornosti, trpezlivosti, sebaovládaniu, získava nové poznatky a informácie. V tomto období môžeme už používať knihy s jednoduchými vetami alebo krátkym popisom.
Prichádzajú na rad zvukové knihy, a knihy, ktoré rozvíjajú jemnú
motoriku dieťaťa. Veľmi sa mi páčia Quiet books, ktoré si mamičky
vyrábajú samy z filcu alebo iného materiálu. Sú to pár stranové knihy
s jednoduchými úlohami.
Pomocou suchého zipsu prilepiť na strom jabĺčka, alebo odzipsovať
bundu mackovi, poukladať rôzne tvary na seba, priradiť farby, dotvoriť
si obrázok na strane a pod.
Na trhu nájdeme aj drevené knihy, ktoré majú rôzne
otvory, okienka, zvuky, rôznorodý materiál, alebo koliesko na otáčanie,
kde tak isto pomocou knihy si deti rozvíjajú aj jemnú motoriku,
predstavivosť, pamäť a predovšetkým majú spojené čítanie so zábavou,
s hrou alebo s jednoduchým riešením úlohy. (Zdroj: http://najmama.aktuality.sk/clanok/250310/rozvoj-dietata-prostrednictvom-knih-podla-marie-montessori-preco-je-citanie-dolezite-uz-od-narodenia/)
Pokračovanie TU
Hľadáte zaujímavé čítanie pre vaše deti?
Počuli ste o interaktívnych rozprávkach?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára